King Magazine klandras av Pressens Opinionsnämnd

King Magazine publicerade i nummer 6/2018 ett längre reportage om spelagentbranschen. I en del av artikeln beskrevs att det i agentvärlden förekommer många skandalhistorier. Bland annat påstods att åtskilliga agenter fångats med ”fingrarna i syltburken”. Som exempel...

Nyheter Idag klandras för missvisande rubrik

Pressens Opinionsnämnd klandrar Nyheter Idag för att ha brutit mot god publicistisk sed. Tidningen fälls för att ha publicerat en missvisande och överdriven rubrik som saknar täckning i texten. Nyheter Idag, exp. nr. 17/2019, dnr. 18171 Pressens Opinionsnämnds beslut...

DN klandras för artiklar om förre talmannen Urban Ahlin

Dagens Nyheter inledde i december 2017 en serie artiklar om dåvarande talmannen Urban Ahlin. Bland annat vittnade tidigare medarbetare till talmannen om hur denne kränkt, hotat och trakasserat dem. Pressens Opinionsnämnd klandrar tidningen för att ha åsidosatt god...

Pressens Opinionsnämnd klandrar Ljusnan/helahälsingland.se

Tidningen publicerade hösten 2018 en artikel där man pekade ut SD:s gruppledare som nazist. Utgångspunkten för avslöjandena var ett 25 år gammalt foto från en demonstration med nazistflaggan. Nämnden har i sin bedömning bland annat beaktat anmälarens ringa ålder vid...

Pressens Opinionsnämnd klandrar ATL

ATL publicerade ett debattinlägg där stark kritik framfördes mot Länsstyrelsen Skåne för hanteringen av ett tillsynsärende. Med hänsyn till de allvarliga anklagelser som framfördes anser nämnden att tidningen inte tillgodosett anmälarens rätt till bemötande. Tidningen...

Pressens Opinionsnämnd klandrar Dagens Nyheter

Det var i december 2017 som Dagens Nyheter i sin nättidning publicerade en artikel där en mediechef anklagades för sexuella trakasserier. Anonymt framförda vittnesmål redovisade integritetskänsliga och nedsättande påståenden om mediechefen. Påståenden som enligt PO...