Vad är PON?

Pressens Opinionsnämnd, PON, är den beslutande instansen som, efter PO:s utredning, avgör om en tidning har brutit mot de pressetiska reglerna eller inte. Här hittar du de senaste ärendena där PON har funnit anledning att rikta kritik mot en tidning, nättidning eller nyhetssajt för att man inte har följt de pressetiska reglerna.

Vad händer om en publicering fälls?

I de fall där en tidning, nättidning eller nyhetssajt klandras av PON måste tidningen publicera det fällande beslutet. Tidningen ska också betala en expeditionsavgift, som delfinansierar PO:s och PON:s verksamhet. Tidningar med en upplaga upp till 10 000 exemplar betalar 13 000 kronor plus moms. Tidningar med större upplagor betalar 32 000 kronor plus moms.

Vad blir offentligt?

En hederskodex är att en tidning som anmälts inte ger offentlighet åt detta, utan avvaktar PON:s beslut. Skälet till detta är att du som anmälare inte ska uppleva att du drabbas av ytterligare publicitetsskada under tiden utredningen pågår. Om tidningen frias av PON bör detta inte heller uppmärksammas, detta för att du som anmälare inte ska uppleva att du känner dig kränkt en gång till.

Om PON klandrar en publicering, avgör du själv om du vill vara namngiven eller om du föredrar att vara anonym i det beslut som sedan publiceras, i tidningen och på PO/PON:s hemsida. Ibland händer det också att övriga medier skriver om PON:s fällningar.

Sök bland fällningar

Sök bland fällningar i sökfältet bredvid. Du kan t.ex. söka på ämnen du är intresserad av eller specifika tidningar. Sökresultatet kommer att visas i en lista i datumordning med senaste fällningen överst.

Senaste fällningar

Kommentar bemöttes med kränkande uppgifter

Pressens Opinionsnämnd klandrar Smålänningen för att ha publicerat kränkande uppgifter om en person som kommenterat en artikel. Genom att publicera kommentaren trots förmoderering har tidningen brustit i sin kontroll, vilket inneburit att anmälaren drabbats av en...

läs mer

Inget allmänintresse att publicera namn

Pressens Opinionsnämnd klandrar Hänt i Veckan för att ha tillfogat anmälaren en oförsvarlig publicitetsskada genom en artikel om en konflikt mellan henne och Christina Schollin. Nämnden är överens med PO om att allmänintresset inte krävt att anmälarens namn...

läs mer

Pekade ut läkare som invandringskritisk

Pressens Opinionsnämnd klandrar Svenska Dagbladet för att ha brutit mot god publicistisk sed. Tidningen publicerade på sin hemsida en artikel med rubriken ”Invandringskritisk läkare bakom åldersbedömningar”. Enligt PO saknades underlag i artikeln till stöd för...

läs mer

Exponerade barn som tagit sitt liv

Pressens Opinionsnämnd klandrar UppsalaTidningen för att ha brutit grovt mot god publicistisk sed. Det var i juni 2017 som tidningen publicerade ett antal artiklar om ett ensamkommande barns självmord. Vid rapporteringen identifierades pojken med namn och bild....

läs mer

Tidningen sa nej till rättelse

Pressens Opinionsnämnd klandrar Skaraborgs Läns Tidning för att inte ha tillmötesgått en begäran om rättelse. Tidningen publicerade en artikel med rubriken ”Näringslivsprofilen lämnar S för SD”. Artikeln illustrerades med en bild på tre personer. Två av dessa ville...

läs mer

Rättade inte tillräckligt snabbt

Pressens Opinionsnämnd klandrar Sigtunabygden för att ha brutit mot god publicistisk sed i samband med publiceringen av en artikel som innehöll felaktiga uppgifter om kommunalrådet Ibrahim Khalifa. PO menar att publicitetsskadan begränsades genom att tidningen tog...

läs mer

Alltför detaljerat om misstänkt våldtäkt

Pressens Opinionsnämnd klandrar Skånska Dagbladet för att på ett närgånget sätt ha rapporterat om en misstänkt våldtäkt i början av 2017. Tidningen har alltför detaljerat återgivit hur övergreppet skulle gått till och dessutom uppgifter som gjorde det möjligt för en...

läs mer

Aftonbladet klandras för att ha pekat ut fel person

Pressens Opinionsnämnd klandrar Aftonbladet för en artikel där en namngiven person påstods ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier, vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen. I själva verket gällde domen en annan person. Artikeln var ett telegram...

läs mer

Expressen klandras för att ha pekat ut fel person

Pressens Opinionsnämnd klandrar Expressen för en artikel där en namngiven person påstods ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier, vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen. I själva verket gällde domen en annan person. Artikeln var ett telegram...

läs mer

Corren klandras för att ha pekat ut fel person

Pressens Opinionsnämnd klandrar Corren för en artikel där en namngiven person påstods ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier, vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen. I själva verket gällde domen en annan person. Artikeln var ett telegram från...

läs mer

Metro klandras för att ha pekat ut fel person

Pressens Opinionsnämnd klandrar Metro för en artikel där en namngiven person påstods ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier, vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen. I själva verket gällde domen en annan person. Artikeln var ett telegram från...

läs mer

Sydsvenskan klandras för att ha pekat ut fel person

Pressens Opinionsnämnd klandrar Sydsvenskan för en artikel där en namngiven person påstods ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier, vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen. I själva verket gällde domen en annan person. Artikeln var ett telegram...

läs mer

Brottsoffer utpekat efter inbrott

Pressens Opinionsnämnd klandrar Nerikes Allehanda för att i samband med rapporteringen om ett inbrott ha publicerat både exakt gatuadress och att ägaren av huset arbetar på annan ort. PO skrev: ”Varken allmänintresset eller nyhetsvärdet är sådant att publicitetsskadan...

läs mer

Klandras för svaga belägg och spekulationer

Pressens Opinionsnämnd klandrar GT/Expressen för att i en artikel om gängvåldet i Göteborg ha ägnat sig åt spekulationer och gissningar i samband med en skjutning på Vårväderstorget. PO skrev: ”I artiklar som innehåller spekulationer och gissningar är det, ur en...

läs mer

Utpekad påstods ha luktat alkohol och kört bil

Pressens Opinionsnämnd klandrar Västerbottens-Kuriren för att ha publicerat ett påstående om att en utpekad man ska ha luktat alkohol och kört bil. I sitt beslut framhåller PO att det saknades täckning för påståendet. Vidare framhålls att även om mannen inte namngavs,...

läs mer